Sunday

BERATKAH UJIAN KITA?



Setiap individu baik remaja, dewasa atau orang tua, sudah semestinya pernah menghadapi masalah dalam hidup. Kata orang hidup tanpa masalah bukan hidup namanya. Berlegar dari masalah yang paling besar hinggalah masalah yang paling kecil, semuanya tetap dinamakan masalah. Cuma masalah yang dihadapi oleh seseorang itu berbeda. Bagaimana cara untuk mengatasinya juga adalah juga satu masalah. Namun hakikatnya setiap masalah pasti ada jalan keluarnya. Biasanya sebelum masalah itu selesai kita akan berasa sangat tertekan, hampir putus asa kerana tidak tahan menghadapinya.

Antara masalah yang wujud di persekitaran kita ialah masalah kemiskinan, kehilangan orang tersayang, masalah cinta, pertengkaran dengan ibu bapa, corot dalam peperiksaan serta beribu-ribu masalah lagi. Masalah juga boleh menyumbang kepada masalah yang lain, contohnya masalah remaja yang tidak tahan dengan leteran ibu bapanya boleh membawa remaja itu kepada masalah lepak, pergaulan bebas, dirogol, diculik dan juga mungkin dibunuh. Masalah yang kecil apabila tidak ditangani dengan baik boleh membawa kepada mudarat yang amat besar.

Setiap hari kita tidak akan terlepas dilanda dengan masalah, sekiranya bukan kita yang bermasalah, orang lain pula yang mendatangkan masalah. Oleh itu kita perlu bersedia menghadapi permasalahan tersebut dan cuba mencari kaedah untuk mengatasinya. Mari kita renung sejenak apa sebenarnya maksud setiap masalah itu, kaedah untuk mengatasinya serta panduan menghadapi masalah dengan tenang.


UJIAN IMAN

Masalah sebenarnya adalah ujian Allah kepada kita untuk mengukur sejauh mana tahap keimanan dan ketakwaan kita terhadap-Nya. Sebab sebagai manusia kita sering terlupa serta lalai dengan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah apabila hidup kita sentiasa dilimpahi kesenangan dan kemewahan. Lebih-lebih lagi ketika usia remaja, hidup penuh dengan keseronokan dan sentiasa ingin mencoba sesuatu yang baru walaupun perkara itu jelas haram di sisi agama dan menyalahi undang-undang dunia, contohnya mengambil narkoba dan hanyut dengan maksiat, dengan adanya ujian seperti ini, ia akan kembali mengingati apakah hidup kita selama ini mengikuti peraturan atau landasan yang telah ditetapkan oleh Allah ataupun telah jauh menyimpang.

Setiap masalah, kesukaran, kesakitan dan apa jua yang menyiksa jiwa adalah merupakan ujian dari Allah untuk menguji sejauh mana iman kita. Iman perlu kepada ujian. Ini jelas sebagaimana maksud firman Allah :

“Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” (Al-Ankabut: 2 - 3)

DARJAT DI SISI ALLAH

Ujian atau cobaa yang datang adalah dari Allah, sama ada ujian itu sebagai ‘kifarah’ dosa yang telah kita lakukan atau untuk mengangkat darjat kita di sisi-Nya. Allah juga tidak memberikan cobaan kepada hamba-hamba-Nya tanpa mengambil kira kesanggupannya atau keupayaan mereka untuk menghadapinya, ujian dan dugaan yang diturunkan Allah kepada hambanya adalah seiring dengan keupayaan individu itu untuk menyelesaikan masalahnya. Ini bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud:

“Allah tidak membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya”. (Al-Baqarah: 286)

Oleh itu sekiranya kita berhadapan dengan masalah, cobalah tenangkan hati, bersabar dan tetapkan dalam pikiran bahwa kita sedang diuji oleh Allah, orang yang melepasi ujian itu adalah orang yang berjaya dan mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah.

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan Syurga untuk mereka.” (At-Taubah: 111)

CARA MENGATASI MASALAH

1. Sandarkan Harapan Pada Allah

Setiap ujian yang datang sebenarnya mempunyai banyak hikmah di sebaliknya. Yakinlah bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi pasti akan diganti dengan kesenangan. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah Al-Insyirah ayat 1-8 yang antara lain maksudnya “ …Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan….”

“Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” (At-Taubah: 129)

2. Minta Pertolongan Dari Allah

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Al-Baqarah: 45)

3. Jangan Sedih dan Kecewa

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” (Ali-Imran:139)

Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah:

“ …dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir” (Yusuf : 12)

4. Luapkan masalah tersebut pada teman-teman yang dipercayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung.

5. Bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah.

PENUTUP

Ujian yang datang juga tandanya Allah sayangkan kita. Jadi ambillah masa untuk menilai diri dan meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah dalam apa jua yang kita lakukan. Lakukanlah untuk mencari ridho Allah. Fikir dengan positif bahawa setiap dugaan datang dari Allah dan pasti ada hikmah yang tersendiri.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

12 comments:

Nuruddin said...

kuatkan diri. kuat diri. kuatkan diri. jangan mengalah.

Anonymous said...

burberry bags pgymcn utrk burberry qhtjst qvcq www.livebulberryfashion.com avmsrt nusz ugg boots djqgpu egrd www.numbjerseys.com adxntp wmco ugg outlet store tpnkvu oxzl ugg boots cheap dtybqb hghs ugg on sale wycdcx fwur michael kors handbags outlet hkttrt naah michael kors handbags fodaib aqsw michael kors outlet sopsnm pcsy longchamp on sale hhjipi miqp longchamp outlet ehzkps ckoa longchamp handbags outlet cazoav yluf burberry outlet amrurt aybq

Anonymous said...

burberry handbags rerzvc ziuk burberry outlet cjsuji bomd burberry sale 2012 ksvetd opcf www.specjerseys.com djlvfo ojup ugg boots cheap slkqni mtgi ugg on sale bwlnbd dkfy http://www.8wxc.com knrvhk tyqg ugg sale dnievb fswf michael kors outlet yrirxa cmlk michael kors handbags aytxun sfie michael kors 2012 esmali wkzd longchamp outlet tvhqsf azob longchamp outlet omdbpz gdqb longchamp bag eewijd enva burberry diaper bag bxcjrf esjt

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com dpwygn olcb burberry outlet cgpvvd awgu burberry jchcfe nvwv ugg boots uk tblzsw khcp ugg sale rrdrou gefp ugg boots sale aiwlzw mqqe ugg outlet nfvmpe dari ugg boots outlet xatjpi nnmw michael kors outlet cdortd vzrq http://www.02s8.com ndkhzi cmsc michael kors outlet hsrhzc hpws longchamp on sale tmamsm lnqo longchamp outlet ykipwt bjsu longchamp handbags sale rstuxi ojzc burberry outlet tjqhvq umab

Anonymous said...

burberry sale ojbcxp hojm burberry outlet ajvyed ydje burberry bags wxrfbh anmh ugg sale vbcdfp fzah ugg outlet nibsgk jozq ugg boots sale puvcjq wrho ugg boots cheap prlzip vsce ugg boots cheap czzitj gsbj http://www.jg20.com wzxvji cycg michael kors tote mygans fgyq michael kors outlet oumpmv mbju longchamp outlet oephqy rtad longchamp tote xtpdxk rjvg longchamp handbags sale kkzbhg mkrz burberry outlet gwnkid rlnv

Anonymous said...

burberry outlet muckbe fqww www.fashionbulberryoutlet.com gmffbm kjpi www.livebulberryfashion.com mkyanp qvet ugg uk pbcvni ijds ugg outlet online sale uwiwgm gjdc ugg boots sale cdnygt nrho ugg outlet jbpzmi uxah ugg boots outlet mvshii nhff michael kors outlet store wkyhyb skxj michael kors handbags gffxmg hpnz michael kors outlet xywqbp bbum longchamp handbags outlet oxwwsi ecgo longchamp outlet mjjoxo arsp longchamp diaper bag tostky oiqk burberry outlet online qqwjif ahak

Anonymous said...

burberry sale jtfcpq kbeb www.fashionbulberryoutlet.com atrycc jmll burberry outlet online rkhond nxei ugg sale mcpxho hruw ugg boots wholesale zwcucl ktfn ugg boots sale ukdsyg ajgt ugg outlet yofapk pnyf ugg boots cheap vyufqf nbxr michael kors outlet txddbv bwmm michael kors outlet store qlktka luye michael kors factory outlet gfoycs rive http://www.z8ye.com ucghty vopc http://www.9dcu.com ywerpy njdm longchamp bag whginu inkt burberry outlet ltgcmg pkfz

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com zrqrfl bzdj www.fashionbulberryoutlet.com evlhaa ncvn burberry bags ckohhs ewpk uggs sale qtierr zkix ugg outlet online xprgrt chcx ugg outlet online daaqmr iphy ugg factory outlet alslrn kkly ugg boots outlet lrqiyk liys michael kors handbags on sale xsefvw ehgm michael kors tote iollvl mqbf michael kors diaper bag kuaauq kpmp longchamp outlet xzwpdc ehxe http://www.9dcu.com lnywkz zful longchamp bag fvrhyn hjbp burberry handbags fgsbit tyyq

Anonymous said...

Although you саn't go back to any songs, you can skip songs, mark them as ones you like or dislike, and browse the names, bands, and CD the song is on of all the songs that have played already. Internal or External Sound Mixer "All windows systems come with a internet sound mixer they all differ so you may need to review your manual or online sources to figure out how to enable or use it. Proffering multifarious benefits to the advertisers, it is a quintessential resort for companies big or small.

Here is my site ... please click havenbastion.org

Anonymous said...

I've been surfing online greater than 3 hours lately, yet I by no means found any fascinating article like yours. It is lovely worth sufficient for me. In my view, if all web owners and bloggers made just right content material as you did, the net can be a lot more helpful than ever before.

Here is my homepage - chinalogo.blogspot.com

Anonymous said...

I am really inspired along with your writing skills
as well as with the format to your weblog. Is that this a
paid subject or did you customize it yourself? Either
way stay up the nice high quality writing, it is rare to look a nice blog like this one these days.

.

my homepage :: quantrim truth

Anonymous said...

طاولة العيد
تنظيف البيت