Karangan seorang pelajar yang pernah mengambil subjek Bahasa melayu peperiksaan bulanan suatu ketika dahulu…(mungkin hasil daripada tekanan pergolakan arus politik dan sikap media negara)
Jawapan soalan 1 (b)
‘Peranan media massa dalam meningkatkan prestasi dan skill tambahan pelajar sekolah.’
Dewasa ini, sekolah bukan sahaja dikatakan membawa tanggungjawab gedung ilmu kepada warisan negara malah ditugaskan untuk mengasah serta mengasuh individu dari kesemua aspek termasuklah pembinaan diri, sahsiah, kepimpinan dan sebagainya. Lantas, pelbagai metodologi yang digunakan oleh pihak sekolah terutamanya pihak pentadbiran dan tenaga pengajar dalam memastikan tujuan ini tercapai. Salah satunya adalah dengan menggalakkan pelajar supaya sentiasa mengikuti perkembangan semasa melalui saluran media massa seperti surat khabar, televisyen, internet dan lain-lain. Persoalannya bagaimana media massa dapat membantu pelajar dalam meningkatkan kualiti diri mereka?
Faktor utama yang menjadikan media massa adalah alat bantu mengajar tak rasmi yang baik adalah kerana media massa menyediakan banyak informasi berguna kepada para pelajar. Jika pelajar itu banyak membaca dia akan ada banyak isi untuk buat karangan dalam peperiksaan. Sebagai contoh, pelajar tersebut boleh tahu tentang Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK) yang mana menampakkan ketidakcerdikan sesetengah golongan pemimpin yang bertelagah dalam isu memperjuangkan martabat Bahasa Melayu. Dari situ juga pelajar dapat simpulkan bahawa menjadikan bahasa Inggeris sebagai medium mata pelajaran Matematik dan Sains tanpa kajian yang mendalam adalah tindakan yang tidak patut diambil oleh menteri pendidikan. Tambahan pula adik saya sendiri tak suka dah matematik sebab tak faham bahasa Inggeris. Kesian adik saya. Dahlah yang dikejar susah nak dapat, yang dikendong pun dah tercicir. Selain dari itu, melalui media juga pelajar dapat mengikuti perkembangan negara kita. Contohnya isu Malaysia berputih mata kerana terlepas pulau batu putih. Yang juga menyebabkan Singapura makin berani menuntut bermacam-macam-macam perkara termasuklah yang terbaru, Zon Ekonomi Eksekutif (ZEE). Kesimpulannya, media tidak lagi berperanan menyediakan input yang sihat sebagai sumber ilmu tambahan luar kelas tetapi hanyalah komen dan pendapat syok sendiri (SS) pengarang yang tidak membina. (err..boleh ke macam ni cikgu?)
Faktor kedua mengapa media massa sangat penting dalam meningkatkan prestasi pelajar masa kini adalah kerana media sangat membantu kita (pelajar) dalam mengasah kepimpinan. Lalu ada orang persoalkan bagaimana? Saya cakap kat diorang, begini. Apabila para pelajar selalu membaca surat khabar atau menonton berita mereka akan selalu melihat pemimpin negara dan mengikuti perkembangan mereka. Ini akan memotivasikan mereka untuk turut jadi pemimpin. Tapi cikgu malangnya sekarang ramai pemimpin yang korup. lapor media. Timbalan perdana menteri dikaitkan dengan cerita yang dahsyat.bunuh.bom.rasuah tak payah kiralah. Bekas timbalan pula dengan liwat. Sebelah pihak kata ada bukti doktor, tiba-tiba pula ada kenyataan bukti itu palsu. Selalunya laporan media lebih cepat dari keputusan rasmi. polis dan mahkamah pun kata masih dalam penyiasatan. Mana mereka tahu? (ni saya baca dari surat khabar, cikgu). Selain itu saya terkilan apabila dimarahi guru ketika mengantuk dalam kelas sedangkan Perdana menteri kita pernah beberapa kali tertidur dalam mesyuarat penting! Sebagai kesimpulannya, pelajar tidak lagi dapat menjadikan media massa sebagai wadah mendekati pemimpin seterusnya meneladani mereka kerana cerita-cerita yang dipanaskan media telah mengikis rasa hormat pelajar terhadap pemimpin tertinggi negara. (saya terpaksa cakap yang benar cikgu..err,boleh kan?)
Faktor yang terakhir, kita dapati media elektronik membantu pelajar membuka minda mereka supaya lebih matang lantas melahirkan generasi yang cakna terhadap masalah masyarakat. Dalam kabut realiti sekarang, dengan adanya saluran televisyen, para pelajar dapat menonton sinetron- sinetron, drama-drama, telenovela, dan rancangan yang berunsurkan hedonisme. Saya pun tidak pasti apa yang dimahukan negara, generasi yang suka berhibur gamaknya. Masakan tidak, pelajar yang terlibat dengan perjuangan gerakan mahasiswa, yang menjadi front liner ketika menuntut hak mereka serta masyarakat, diugut untuk diberhentikan dari institusi pengajian. Sedang, pelajar yang melakukan kesalahan disiplin diberi peluang beberapa kali. Siap bagi khidmat kaunseling percuma lagi. Penyanyi pula diberikan bermacam-macam-macam anugerah oleh media massa (alah..ada satu anugerah anjuran satu akhbar tu). Menggalakkan kewujudan idolism. Ni lah orang kata tidak dapat membezakan antara kaca dan permata. Rancangan yang berunsur ilmiah sangat sukar mendapat kelulusan dan terpaksa berdepan dengan kerenah birokrasi yang memenatkan sedang rancangan hiburan bebas untuk muncul di setiap saluran sehingga para artis dijadikan ahli panel dalam mengupas isu-isu sosial, negara dan sebagainya. sebagai contoh, kes Rosnah Mat Aris. Semua sudah maklum riwayatnya. Kesimpulannya, media tidak lagi boleh dipercayai untuk menggalas tanggungjawab mematangkan pemikiran generasi bakal pemimpin negara selain dari menyumbat benak mereka dengan budaya hedonism demi kepentingan sendiri. (nampaknya cikgu kena ‘alter’ balik tajuk ni. biar kena dgn isi saya ye)
Sebagai kesimpulannya, saya sebenarnya keliru sama ada patut atau tidak kita katakan media massa sekarang memberi faedah kepada pelajar zaman sekarang. Ini kerana apa yang saya nampak lebih banyak mudharatnya. Jadi saya syorkan kepada pihak media agar ingatlah kembali tujuan asal untuk memberi manfaat kepada orang ramai khususnya golongan pelajar. Jangan hanya memikirkan keuntungan dan melariskan jualan semata dengan isu-isu panas yang tidak berilmiah. Kita mahukan media yang membantu mengkaderkan rakyat yang berkualiti bukan menjadi acuan menanam pemikiran pak pandir moden. Sekian.
p/s : cikgu, saya nak lulus!
Jawapan soalan 1 (b)
‘Peranan media massa dalam meningkatkan prestasi dan skill tambahan pelajar sekolah.’
Dewasa ini, sekolah bukan sahaja dikatakan membawa tanggungjawab gedung ilmu kepada warisan negara malah ditugaskan untuk mengasah serta mengasuh individu dari kesemua aspek termasuklah pembinaan diri, sahsiah, kepimpinan dan sebagainya. Lantas, pelbagai metodologi yang digunakan oleh pihak sekolah terutamanya pihak pentadbiran dan tenaga pengajar dalam memastikan tujuan ini tercapai. Salah satunya adalah dengan menggalakkan pelajar supaya sentiasa mengikuti perkembangan semasa melalui saluran media massa seperti surat khabar, televisyen, internet dan lain-lain. Persoalannya bagaimana media massa dapat membantu pelajar dalam meningkatkan kualiti diri mereka?
Faktor utama yang menjadikan media massa adalah alat bantu mengajar tak rasmi yang baik adalah kerana media massa menyediakan banyak informasi berguna kepada para pelajar. Jika pelajar itu banyak membaca dia akan ada banyak isi untuk buat karangan dalam peperiksaan. Sebagai contoh, pelajar tersebut boleh tahu tentang Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK) yang mana menampakkan ketidakcerdikan sesetengah golongan pemimpin yang bertelagah dalam isu memperjuangkan martabat Bahasa Melayu. Dari situ juga pelajar dapat simpulkan bahawa menjadikan bahasa Inggeris sebagai medium mata pelajaran Matematik dan Sains tanpa kajian yang mendalam adalah tindakan yang tidak patut diambil oleh menteri pendidikan. Tambahan pula adik saya sendiri tak suka dah matematik sebab tak faham bahasa Inggeris. Kesian adik saya. Dahlah yang dikejar susah nak dapat, yang dikendong pun dah tercicir. Selain dari itu, melalui media juga pelajar dapat mengikuti perkembangan negara kita. Contohnya isu Malaysia berputih mata kerana terlepas pulau batu putih. Yang juga menyebabkan Singapura makin berani menuntut bermacam-macam-macam perkara termasuklah yang terbaru, Zon Ekonomi Eksekutif (ZEE). Kesimpulannya, media tidak lagi berperanan menyediakan input yang sihat sebagai sumber ilmu tambahan luar kelas tetapi hanyalah komen dan pendapat syok sendiri (SS) pengarang yang tidak membina. (err..boleh ke macam ni cikgu?)
Faktor kedua mengapa media massa sangat penting dalam meningkatkan prestasi pelajar masa kini adalah kerana media sangat membantu kita (pelajar) dalam mengasah kepimpinan. Lalu ada orang persoalkan bagaimana? Saya cakap kat diorang, begini. Apabila para pelajar selalu membaca surat khabar atau menonton berita mereka akan selalu melihat pemimpin negara dan mengikuti perkembangan mereka. Ini akan memotivasikan mereka untuk turut jadi pemimpin. Tapi cikgu malangnya sekarang ramai pemimpin yang korup. lapor media. Timbalan perdana menteri dikaitkan dengan cerita yang dahsyat.bunuh.bom.rasuah tak payah kiralah. Bekas timbalan pula dengan liwat. Sebelah pihak kata ada bukti doktor, tiba-tiba pula ada kenyataan bukti itu palsu. Selalunya laporan media lebih cepat dari keputusan rasmi. polis dan mahkamah pun kata masih dalam penyiasatan. Mana mereka tahu? (ni saya baca dari surat khabar, cikgu). Selain itu saya terkilan apabila dimarahi guru ketika mengantuk dalam kelas sedangkan Perdana menteri kita pernah beberapa kali tertidur dalam mesyuarat penting! Sebagai kesimpulannya, pelajar tidak lagi dapat menjadikan media massa sebagai wadah mendekati pemimpin seterusnya meneladani mereka kerana cerita-cerita yang dipanaskan media telah mengikis rasa hormat pelajar terhadap pemimpin tertinggi negara. (saya terpaksa cakap yang benar cikgu..err,boleh kan?)
Faktor yang terakhir, kita dapati media elektronik membantu pelajar membuka minda mereka supaya lebih matang lantas melahirkan generasi yang cakna terhadap masalah masyarakat. Dalam kabut realiti sekarang, dengan adanya saluran televisyen, para pelajar dapat menonton sinetron- sinetron, drama-drama, telenovela, dan rancangan yang berunsurkan hedonisme. Saya pun tidak pasti apa yang dimahukan negara, generasi yang suka berhibur gamaknya. Masakan tidak, pelajar yang terlibat dengan perjuangan gerakan mahasiswa, yang menjadi front liner ketika menuntut hak mereka serta masyarakat, diugut untuk diberhentikan dari institusi pengajian. Sedang, pelajar yang melakukan kesalahan disiplin diberi peluang beberapa kali. Siap bagi khidmat kaunseling percuma lagi. Penyanyi pula diberikan bermacam-macam-macam anugerah oleh media massa (alah..ada satu anugerah anjuran satu akhbar tu). Menggalakkan kewujudan idolism. Ni lah orang kata tidak dapat membezakan antara kaca dan permata. Rancangan yang berunsur ilmiah sangat sukar mendapat kelulusan dan terpaksa berdepan dengan kerenah birokrasi yang memenatkan sedang rancangan hiburan bebas untuk muncul di setiap saluran sehingga para artis dijadikan ahli panel dalam mengupas isu-isu sosial, negara dan sebagainya. sebagai contoh, kes Rosnah Mat Aris. Semua sudah maklum riwayatnya. Kesimpulannya, media tidak lagi boleh dipercayai untuk menggalas tanggungjawab mematangkan pemikiran generasi bakal pemimpin negara selain dari menyumbat benak mereka dengan budaya hedonism demi kepentingan sendiri. (nampaknya cikgu kena ‘alter’ balik tajuk ni. biar kena dgn isi saya ye)
Sebagai kesimpulannya, saya sebenarnya keliru sama ada patut atau tidak kita katakan media massa sekarang memberi faedah kepada pelajar zaman sekarang. Ini kerana apa yang saya nampak lebih banyak mudharatnya. Jadi saya syorkan kepada pihak media agar ingatlah kembali tujuan asal untuk memberi manfaat kepada orang ramai khususnya golongan pelajar. Jangan hanya memikirkan keuntungan dan melariskan jualan semata dengan isu-isu panas yang tidak berilmiah. Kita mahukan media yang membantu mengkaderkan rakyat yang berkualiti bukan menjadi acuan menanam pemikiran pak pandir moden. Sekian.
p/s : cikgu, saya nak lulus!
No comments:
Post a Comment