Wednesday

YA ALLAH...

kes 1 :"akak, saya tak tahu saya agama apa sekarang ni. iman saya sangat2 lemah sekarang. takde orang pun nak didik saya. saya tak nak jadi murtad."

seorang adik yang saya kenal. begitu terkejut menghadapi realiti ini. saat mana dia mengatakan bahawa dia tidak suka mendengar azan, dia mula ragu dengan Islam, cemburu dengan nabi (nauzubillahi min zalikk)

punca sebenar sukar untuk saya tafsirkan. saya masih cuba memahami.


kes 2 : "akak, saya ada kawan lelaki, dia sama umur dengan saya, tingktn 5. bersekolah di kelantan. saya dapat tahu dia ada ambil pil kuda. saya pernah tegur tapi setakat tulah. saya risaukan dia. macamana akak?"

seorang lagi adik yang saya kenali ketika program 'masih ada yang sayang' di benteng & Teluk cempedak ( campro ) tahun lepas. dia tertekan antara untuk berubah dengan suasana sekeliling dan kawan2 yang melemahkan.

***tamat kes***


kedua2 kes ni saya masih dalam kebuntuan. apakah asbab lewat tindakan saya atau lemahnya pemikiran dakwah saya mempu merosakkan lagi situasi keduanya?

sahabat yang punyai cadangan, saya amat harapkan... semoga Allah melindungi mereka dan kita.


6 comments:

pemuda KL said...

for now,they need somebody to talk to,be a good listener.

zaiton zakaria said...

TQ

try to be a good listener to them..

tapi nampak gaya macam xreti je
hu

Perindu_Ilahi said...

Salaam Alaykum..saya juga pernah mengalami situasi yang hampir sama dengan saudari.

sekadar perkongsian,Perkara pertama yg awak kene buat (dalam kes 1) adalah dengan memberikan pengetahuan yg jelas tentang tujuan hidup didunia ini kepada adik tersebut. terangkan kepada dia secara jelas tentang Qada dan Qadar Allah..berikan dia 'asas' yang teguh supaya dia benar-benar faham tentang dimana jalannya sekarang-dimana dia berpijak dan untuk apa tujuan hidupnya.

orezeo said...

salam..
kak..m'cabar iman juge tu..huhu..
lm x jmpe mu..bole dgr sharing2..
kak..nk j0in usrah!!!

zaiton zakaria said...

terima kasih perindu Ilahi =)

to orezeo : bereh dik, hujung minggu ni jupo! hoho..usrah mane mu nak join? =D

orezeo said...

usrah mane2 je..rindu usrah..huhu
hujung minggu ni?
jupo mn tuh?haha
lm tol x jupo..rindu neh..huhuk