Wednesday

Part one : Benarkah barat itu secular?

Saya pernah bertanya kepada guru saya pada suatu ketika dulu tentang ketamadunan Barat. Pada kacamata luar saya (zaman keanak-anakan dulu) mereka merupakan satu kelompok yang maju terkedepan dari segi pembangunan material dan sivil berdasarkan penciptaan mesin-mesin, alat-alat yang sofistikated, dan kuasa modenisasi manusia serta implimentasi undang-undang sivil dalam kehidupan. Namun guru saya menegaskan, barat memegang dasar ideology secular di mana mereka secara mudahnya:

“Memisahkan sains dan agama”

Selama hampir 7 tahun saya menerima kenyataan tesebut bulat-bulat. Sehinggalah pada satu ketika…

Kenyataan saya berubah,
‘barat (merujuk kepada non-muslim di barat) bukanlah secular seperti yang dinyatakan’.…????

Pertama, daripada takrif ringkas tentang secular,kita dapat lihat 2 aspek yang terlibat;
1. Sains
2. Agama

Jadi saya mudahkan kenyataan saya tadi :
‘barat bukanlah memisahkan sains(konsep saintifik) dan agama’ keliru? Teruskan membaca.

Kenapa itu kenyataan saya? Cuba jawab persoalan ini.
benarkah barat itu saintifik?
apa itu konsep saintifik? Bagaimana konsep yang betul?
benarkah mereka percaya pada agama?
jadi salahkah jika saya mengatakan barat itu bukan secular kerana cara mereka tidak saintifik dan tidak berpegang pada agama yang benar? Malah mereka(sesetengahnya) tidak layak untuk digelar sebagai ahli sains.

Secara amnya system saintifik/konsep logic terbahagi kepada 2 iaitu:
deduktif
induktif

deduktif
· juga dikenali sebagai istinbat
· bagaimana? Pertama penyelidik @ pakar bidang membuat hipotesis-hipotesis dari satu teori untuk diuji. Kemudian mereka akan menentukan pembolehubah dan operasi yang akan digunakan dalam setiap hipotesis supaya pembolehubah tersebut dapat diukur dalam bentuk yang senang dilihat. Akhir sekali mereka akan menentukan sama ada pemerhatian (dari pembolehubah) tersebut dapat membuktikan kebenaran hipotesis tersebut atau tidak.
· Contoh yang mudah : fakta saintifik yang menyatakan semua binatang yang berkaki 6 termasuk dalam kelompok serangga. Dari sini kita akan mendapati lipas itu berkaki 6 maka ia dikatakan serangga, semut juga berkaki 6 maka ia juga adalah serangga, rama-rama pun sama.bagaimana dengan Labah-labah ?
· Ringkasnya, Penggunaan peraturan yang umum untuk menentukan klasifikasi objek kajian.

Induktif
· Juga dikenali sebagai istiqra’
· Satu cara menentukan principal umum berdasarkan fakta dan contoh yang terlibat.
· Bagaimana? Memerhatikan dan mengkaji data-data yang ada untuk menghasilkan satu kenyataan umum yang menerangkan hubungan antara objek/subjek yang dikaji.
· Contoh yang mudah : makanan asasi penduduk Malaysia adalah nasi, makanan asasi penduduk Thailand adalah nasi, makanan asasi penduduk jepun adalah nasi. Jadi kesimpulan yang dapat dibuat, makanan asasi bagi penduduk asia adalah nasi.
· Ringkasnya, Kajian percubaan kecil bagi memperolehi satu peraturan umum saintifik.

Sekarang kita beralih kepada ciri-ciri kaedah saintifik yang sepatutnya.
segalanya adalah terbuka kepada persoalan.
· Segalanya disini merujuk kepada hal-hal dunia. (seen matters)
· Ilmu saintifik(berdasarkan kemampuan akal manusia) adalah subjektif dan tidak tetap kerana hanya Allah yang All knowing.
bukti adalah berdasarkan pemerhatian.
· Bukan berdasarkan kekuasaan, tradisi atau ideology yang banyak berlaku di barat seperti sekarang.
· Bukti tersebut mesti sistematik, menyeluruh dan bermatlamat semampu yang mungkin. Yang mana kita ketahui tidak begitu di amalkan di barat. Contohnya menyusul selepas ini.

Jabir Ibn Hayyan: pakar kimia Islam ada menggariskan 7 peraturan pemerhatian yang menentukan kesahihan sesuatu teori.(but still Allah is All Knowing)
1.masa dan season (musim in my understanding) dipilih dengan cermat. Dari sinilah lahirnya kondisi yang tertentu bagi kajian yang dibuat.contohnya suhu bilik.
2.adalah terbaik jika makmal kajian berada dalam kondisi senyap dan private.
3.seseorang ahli kimia (umumnya ahli sains) mesti mempunyai sahabat yang boleh dipercayai.
4.beliau juga mesti mempunyai masa yang cukup untuk melaksanakan kajian.
5.sabar dan tidak gelojoh (tidak menyatakan keputusan selagi kajian belum sempurna)
6.Perseverance. Gigih. Tabah
7.tidak terpedaya dengan hasilnya sehingga mendesak beliau untuk membuat keputusan yang terburu-buru.

Berbalik kepada persoalan saya tadi. Adakah barat mengamalkan kaedah saintifik? Tidak dinafikan ada kajian mereka yang mematuhi syarat-syarat kaedah saintifik yang digariskan namun itu hanyalah tertakluk kepada kajian yang mudah sahaja. Kebanyakan darinya adalah kajian yang dapat diterima oleh seluruh umat manusia berdasarkan kemampuan akal yang ada. Namun bila menyentuh isu kajian yang melibatkan fahaman dan kepercayaan (dan mungkin beberapa aspek lain), para saintis barat mula melanggari prinsip-prinsip yang dibina. Contoh yang mudah, teori Darwin. Juga telah memulakan pertumbuhan ideology Darwinism. Evolutionist, Darwin dan beberapa sahabat karibnya telah menipu dunia dengan kepalsuan hasil ‘kajian saintifik’ mereka. Suatu ketika dahulu dia menggemparkan dunia dengan menyatakan penemuannya, satu rangka manusia yang menyerupai spesis Apes. Namun selepas 50 tahun, penipuannya terbongkar apabila hasil kajian archeologist mendapati mandible/jaws (rangka bawah @rahang) tersebut adalah kepunyaan seekor monyet.
Selain itu, jika ditinjau Darwin tidak mengikuti prinsip-prinsip kaedah pemerhatian yang telah digariskan. Antara yang ketara adalah dia mempunyai sahabat yang tidak dapat dipercayai(termasuk dirinya). Mengapa? Kerana mereka atheis. Sedangkan hukum alam (fitrah)yang paling utama tidak mereka percayai apakah patut mereka dipercayai? Dia juga bukan seorang yang sabar dalam kajian. Penipuannya jelas menunjukan dia adalah seorang yang gelojoh dan terburu-buru dalam membuat keputusan. Matlamatnya adalah nama dan kekayaan.
Namun kejelikan kajian ini masih mendapat tempat di mata umum. Masih ada golongan yang mempercayai fahaman ini (manusia dari beruk) sedangkan penipuannya jelas terbongkar. Inilah kuasa media massa barat…

Seterusnya menjawab persoalan kedua, tentang agama…

To be continued…

No comments: