Tuesday

IT'S ANOTHER STORY


“DR, I’m not satisfied. Why do we need to have a perfect arrangement of teeth for denture (read: gigi palsu sepenuhnya)?”

saya tidak berpuas hati. Stress berlapis-lapis. Hampir 2 minggu menyusun gigi, namun ada saja yang tidak kena. Gigi kacip kurang jongang la, gigi taring tidak cukup sudut lah. Geraham yang tidak sebaris lah. Apa-apa jela.

“What do you mean by that?” pensyarah saya bertanya kembali. Dia tersenyum.

“umm… recently, I always observe people teeth. And what I see that most of them do not have perfect arrangement of teeth, but they still can eat… can chew… so why we must do a perfect denture, dr.?”

“What are the functions of denture?” pensyarah saya bertanya

“Mastication… speech… and esthetics?” saya menjawab. teragak-agak

“Yes, mainly for mastication (read : mengunyah). What does a denture unlike natural teeth?”

“Err…”

“Nerve. Denture lacks of nerves. natural teeth have nerve to sense the mastication. Trough nerve, we can feel the right position for our teeth to chew. Unlike denture, no sensory to control the position, so, it is very essential to produce a perfect arrangement of teeth to optimize the masticatory system.” Jelas penerangan beliau. Kini saya sudah faham. Tanpa rasa, gigi sukar berfungsi! (n_n)v

***

Jika gigi pun perlukan ‘perasaan’ untuk menjalankan tugasnya apatah lagi makhluk ciptaan Allah yang dinamakan manusia.

Ramai yang mengharapkan kesempurnaan fisikal demi menyempurnakan roda kehidupan ini. Kebahagiaan diukur dengan kelengkapan asas yang cukup, isteri yang cantik, anak-anak, pekerjaan yang baik, dan kehidupan yang terisi dengan aktiviti-aktiviti yang menggembirakan.
Ahh..jangan terlalu fikir jauh..sedari apa yang berdekatan kita. Saya turut sama. selalu mengharapkan kesempurnaan fisikal demi kesempurnaan kehidupan harian.

Yi!

Tanpa motor hidupku ‘tak sempurna’…
Tanpa handset rangkaianku ‘tak sempurna’…
Tanpa laptopku sendiri kerjaku ‘tak sempurna’…

Kadang- kadang alatan-alatan yang tidak bernyawa dan berperasaan ini mengambil alih perasaan bergantung saya pada YANG PALING DI AGUNG DI SANA.

Sedikit sebanyak saya mula menjadi seperti si gigi palsu…yang terpaksa mengharapkan kesempurnaan fisikal demi meneruskan fungsinya…

“ …orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram.”

Surah Al-Ra’d : 28

P/S : sayangi gigi natural anda..jaga ia elok-elok. Once dah kena cabut, anda akan hilang salah satu deria ke enam…

3 comments:

lailafillah said...

salam zai^^ post yg menarik^^

zaiton zakaria said...

slm...tq
jap...
laila safive gmbak ka? (n_n)

orezeo said...

hebat kak..hehe