Friday

mencari keredhaan Allah?

Tidak lengkap kiranya memulakan entry pertama saya tanpa mengucap syukur kepada maha pencipta sekalian Alam. terasa diri ini kerdil dalam himpitan suara dan pena aktivis alam maya masakini. maklumlah hari ini baru terdetik diri ini untuk turut sama turun ke medan jihad cyber ini. terasa kaku dan kekok bila memikirkan bloggers lain yang lebih senior. rasa cemburu melihat ramai sahabat yang sudah lama menceburi medan ini namun setiap yang berlaku ada hikmahnya.
Berhari-hari diri saya mempersiapkan diri sebelum mengambil keputusan memulakan karier jihad baru ini. ahh, berbulan rasanya. satu perkara yang menjadi kerisauan saya tatkala terdetik hati ingin memulakannya.."adakah kebebasan bersuara di alam blog ini mampu meneroboh niat saya untuk mencari keredaan Allah?" saya turut terkesan andaikata ada suara yang menuduh pembloggers adalah manusia yang tidak berpijak di bumi yang nyata. hanya tahu meluahkan apa yang trbuku di hati tanpa memikirkan kesannya samaada jangka masa panjang atau untuk jangka masa pendek.lagi, mereka adalah sumber kekacauan dan pemecahbelah perpaduan bangsa di malaysia tatkala di kaitkan dengan isu PRU baru-baru ini. tuduhan itu bagi saya kelihatan adalah tidak berasas. tambahan gelaran yang tidak sepatutnya dilontarkan oleh pemimpin negara(belum layak menjadi pemimpin) kepada segelintir pembloggers menambahmualgelikan perasaan saya.
saya tidak suka untuk menyentuh isu-isu lama untuk dijadikan hujah atau dakwaan.
kembali kepada tujuan. saya memandang perlu ada suara-suara yang menegur pihak yang bertanggungjawab yang mana susah untuk dirapati. maklumlah mereka selalunya sukar untuk mendengar teguran dari bawah.karenah birokrasi pula semakin menutupi suara-suara lemah rakyat. jadi mungkin suara teguran keras dari alam maya yang tidak bernama ini mampu terus sampai ke gegendang telinga tegar mereka.
(teringat cerita pak mat tempe dalam seniman bujang lapok =)...)
mungkin setakat ini untuk permulaan..

No comments: